Aktualności

Wyważanie kół i test drogowy Hunter

9 stycznia

Wyważanie kół – tego potrzebuje Twoje auto!

Nie da się wyprodukować idealnych opon – takich, w przypadku których masa jest absolutnie precyzyjnie rozłożona na ich obwodzie. Nawet gdy korzysta się z najdoskonalszych technologii, zawsze w którymś miejscu materiału będzie trochę więcej. Podobnie jest z felgami – choćby przez to, że w obręczy znajduje się otwór na zawór, a w wielu modelach też „wybranie” materiału, żeby zmieścić czujnik ciśnienia powietrza. Efektem tego zawsze będzie jakieś niewyważenie.

  • Przy niewielkiej prędkości jest to nieodczuwalne.
  • Im szybciej koło się obraca, pojawiają się większe siły powodujące bicie promieniowe i drżenie kierownicy.

Dlaczego jest to ważne? Nie chodzi tylko o dyskomfort jazdy – niewyważenie kół prowadzi do przedwczesnego zużywania się opon, zawieszenia oraz układu kierowniczego.


Częste problemy na drodze

Wielu kierowców odczuwa zakłóconą pracę kół na kierownicy lub wyczuwają ściąganie pojazdu podczas jazdy na wprost. Zazwyczaj próbują rozwiązać ten problem, udając się do warsztatu zajmującego się geometrią kół i zawieszenia, a także wyważaniem kół.

Co jednak zrobić, gdy geometria zawieszenia jest w normie, wyważenie zostało poprawione, a problem nie znika?


Rozwiązanie – test drogowy kół

Warto udać się do warsztatu, który korzysta z zaawansowanych urządzeń do optymalizacji kół i wykonać ich test drogowy.

Sztuka polega na tym, żeby zmontować koło w taki sposób, by miejsce, w którym opona jest najcięższa, znajdowało się możliwie blisko punktu, w którym obręcz jest najlżejsza. Dzięki temu do wyważenia kół potrzeba niewielu ciężarków.

Jak to działa?

  • Na podstawie prób i błędów można zmieniać położenie opony względem felgi, ale wymaga to wiele czasu i nie zawsze daje optymalny wynik.
  • Najlepiej jest zrobić to na najwyższej klasy wyważarce amerykańskiej firmy HUNTER, wyposażonej w test drogowy.

Ze względu na wysoką cenę tego urządzenia, nie wszystkie serwisy mają do niego dostęp.


Test drogowy koła – krok po kroku

Test drogowy wykonuje się po to, żeby sprawdzić, jak dane koło zachowa się w sytuacji drogowej. Konkretnie – czy kręcące się podczas jazdy koło będzie pracowało właściwie.

Proces testu drogowego:

  1. Felgę z właściwie napompowaną oponą montuje się na urządzeniu Hunter.
  2. Specjalna rolka działa na kręcące się koło z naciskiem 800 kg.
  3. Szereg czujników bada jego zachowanie w symulowanych warunkach drogowych.

W ramach testu drogowego serwisant może:

  • Ocenić towarzyszące toczeniu wibracje.
  • Zbadać znoszenie pojazdu.
  • Analizować dźwięki towarzyszące toczeniu.
  • Sprawdzić, czy opona spełnia parametry pracy.
  • Skorygować wszystkie przekroczenia norm.

Dlaczego warto?

Nie chodzi tylko o dokładne rozmieszczenie ciężarków wyważających na feldze czy odpowiednie ułożenie opony w ramach procesu optymalizacji. Równie istotne jest to, by koło spełniało normę pracy, czyli żeby do pełnego obrotu koła nie była potrzebna większa siła niż 90 Nm.

Korzyści:

  • Im mniejsza siła, tym mniejsze obciążenie dla układu napędowego.
  • Mniejsze zużycie paliwa.
  • Dłuższy okres eksploatacji elementów zawieszenia.

Efekt?

Dokładnie wyważone w ten sposób koła dają przyjemność z jazdy oraz przedłużają bezawaryjny czas użytkowania samochodu.


Zapraszamy do naszego serwisu!

Opony Lublin – ul. Dolna Panny Marii 53, Lublin (20-010)