W okresie panujących wysokich temperatur klimatyzacja samochodowa jest dobrodziejstwem.
Ale by to dobrodziejstwo było skuteczne należy o nie zadbać – czyli sprawdzić jej działanie. Jeśli klimatyzacja nie jest odpowiednio wydajna, szyby parują a z wentylacji wydobywa się nieprzyjemny zapach, są to wyraźne sygnały, że musimy zainterweniować i wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu. Raz w roku powinniśmy dokonać standardowych czynności polegających na wymianie filtra kabinowego, czyszczeniu kanałów dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, odgrzybienie parownika, sprawdzenie drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji oraz oczyszczenie wlotów powietrza umieszczonych na zewnątrz pojazdu.
Serwis klimatyzacji samochodowej to dość długi proces wymagający dokładności we wszystkich etapach . Może zająć nawet do 1,5 godziny.
W tym czasie wykonujemy jednocześnie ozonowanie kanałów wentylacyjnych i wnętrza samochodu oraz wymianę filtra kabinowego. Ozonowanie ma na celu dezynfekcję układu w skład którego wchodzi też filtr kabinowy, dlatego też należy go bezwzględnie wymienić na nowy. Proponujemy też pranie tapicerki i czyszczenie dywaników samochodowych przy użyciu myjki parowej co gwarantuje skuteczność dezynfekcji wnętrza samochodu.
Rozważając ewolucję i historię warto też zwrócić uwagę na filtrację kabinową w samochodach z systemem start-stop. Podczas wyłączania silnika układ start-stop nie wyłącza odbiorników prądu – nadal możesz słuchać radia, korzystać z ogrzewania czy klimatyzacji. Jednak po automatycznym zgaszeniu silnika zmniejszeniu ulega siła nawiewu dmuchawy, a układ wentylacji przechodzi w tzw. tryb ECO. Jeśli w samochodzie zamontowany jest czysty filtr kabinowy, to nie odczujemy zbytniej różnicy w jakości powietrze.