Obsługa kół motocyklowych

Obsługa kół motocyklowych

 

Motocykl to szczególny pojazd który podczas jazdy ma bardzo niewielki kontakt z drogą – dwa punkty podarcia. Dlatego też obsługa kół motocyklowych ma bardzo wielkie znaczenie i wymaga dokładności. Jakiekolwiek uszkodzenie ogumienia w trakcie jazdy prowadzi więc do przewrócenia się pojazdu, a w konsekwencji i do wypadku.

Tempo zużycia opony

W zależności od rodzaju motocykla oraz sposobu użytkowania (także umiejętności kierującego) opony motocyklowe nie zużywają się równomiernie. Przeważnie po bokach stopień zużycia jest mniejszy, na środku większy. Lecz styl jazdy może doprowadzić do tego, że opona motocyklowa będzie bardziej zużyta z jednej strony mimo, że po przeciwnej głębokość bieżnika będzie dobra. Jest to efekt szybkiej jazdy w zakrętach na torze szkoleniowym lub w długich krętych trasach. Częste zrywanie przyczepności podczas gwałtownych przyspieszeń i hamowań bardziej przyspieszają proces zużycia bieżnika.

Na tempo zużycia opony ma także rodzaj nawierzchni po której porusza się pojazd. Jazda po  nawierzchni o dużej gradacji, bardzo chropowatych szybko niszczy bieżniki opon.

Generalnie żywotność opony motocyklowej określa się na ok 15 000 km, jednak w zależności od rodzaju maszyny, sposobu jazdy i rodzaju nawierzchni może to być  5-6 tysięcy. Jak wykazują statystyki w Polsce średnio takie przebiegi są typowe dla jednego sezonu.

 

Wymiana opon motocyklowych

Przy wymianie opon motocyklowych warto więc zastanowić się nad ich rodzajem. Pod względem rozmiaru, czy indeksu prędkości należy stosować się do wymagań producenta pojazdu. Natomiast w zakresie doboru twardości opony użytkownicy mają spory wybór. Bardziej miękkie mieszanki zapewniają lepszą przyczepność, kosztem jednak żywotności ogumienia. W oponach z twardszych mieszanek bieżnik starcza na dłużej, jednak przyczepność jest znacznie gorsza. Twardych opon  nie polecamy do eksploatacji w sezonach wiosennych i jesiennych, gdy temperatury powietrza i asfaltu są niższe. Takie opony się dłużej rozgrzewają i marna przyczepność szczególnie podczas hamowania może być przyczyną wypadków.

 

Ciśnienie

Kontrola ciśnienia w ogumieniu powinna odbywać się jak najczęściej. Nawet niewielkie spadki ciśnienia mogą doprowadzić w zakrętach do odklejenie stopki opony od felgi. Tak więc o wypadek nie trudno.

 

Zdejmowanie kół

Już sam proces zdjęcia koła może nastręczać trudności. Motocykle (w przeciwieństwie do samochodów) nie są wyposażone w podnośniki, więc operacja będzie bardzo trudna i wymagająca pomocy drugiej osoby. Kolejny problem może stanowić prawidłowe naciągnięcie łańcucha napędowego po naprawie. Niektóre konstrukcje wymagają do tej operacji narzędzi specjalistycznych. Najlepiej jest to zlecić serwisom.

Szybką naprawę przebitej opony bezdętkowej robi się przy użyciu specjalnego szydła i sznura wulkanizacyjnego. Ale wskazana jest jak najszybsza wymiana opony. My oferujemy opony Pirelli i Metzeler.