Aktualności

Test drogowy Hunter

17 marca

Coraz lepsze samochody i coraz niższe profile opon wymagają odpowiedniego serwisowania.  Nasza wyszkolona kadra i najlepszy światowy sprzęt marki Hunter zapewnią Państwu bezpieczną i komfortową jazdę.

Jeśli pomimo wielokrotnego wyważania kół w Twoim samochodzie, nadal odczuwasz charakterystyczne „bicie”, drgania kierownicy lub wibracje nasilające się przy prędkości ok. 120 km/h, prawdopodobna przyczyna tkwi w permanentnym niedoważeniu kół. W takiej sytuacji jedynym sposobem na zdiagnozowanie i pozbycie się problemu będzie właśnie wyważanie kół z testem drogowym.
Umów się na wizytę już dziś!

obejrzyj film instruktażowy

Dla ograniczenia drgań koła spowodowanych błędem kształtu lub biciem tarczy koła i biciem opony w wyważarce HUNTER GSP 9700 zastosowano specjalną funkcję. Aby prawidłowo ocenić zmiany siły promieniowej, działającej na toczące się po drodze koło, a wywołane nierównomierną sztywnością promieniową opony, błędem kształtu i biciem tarczy koła, stworzono warunki pomiaru zbliżone maksymalnie do rzeczywistych warunków współpracy koła z drogą.

wyważarce GSP 9700 firmy HUNTER zastosowano dodatkową rolkę o średnicy 244 mm oraz funkcją (czyli test drogowy), służącą do oceny zmiany wartości siły promieniowej. Wyważarka Hunter wyposażona jest m.in. w zaawansowany układ rolek dociskowych oraz laserów, pozwalająca na bezbłędne diagnozowanie przyczyn powstających w trakcie jazdy drgań oraz wibracji odczuwanych przez kierowców – głównie przy wyższych prędkościach. System diagnozuje te punkty na powierzchni opony, które charakteryzują się odmienną sprężystością oraz najniższym położeniem względem felgi. Zazwyczaj są to mankamenty tak niezauważalne, że próżno szukać ich zarówno gołym okiem, jak i za pomocą tradycyjnych wyważarek.

Najczęstsze przyczyny bicia oraz wibracji kół to m.in.:
nierównomierny rozkład sztywności opony na całym jej obwodzie,
niewłaściwa geometria felgi lub opony (bądź obu tych elementów).
W trakcie badania wyważarka dokonuje takich pomiarów jak: sztywność opony, siła boczna koła, intensywność bicia obręczy, nacisk sił drogowych kół czy stopień nie centryczności felgi. Urządzenie mierzy również siły promieniowe oraz ściągające koła na jedną stronę. Biorąc pod uwagę to, jak wielu cennych informacji diagnostycznych dostarcza test drogowy Hunter cena takiego badania, jest bardzo przystępna. To z kolei powoduje, że usługa cieszy się coraz większym zainteresowaniem naszych Klientów.


Wykonany z użyciem wyważarki Hunter test drogowy opon pozwala precyzyjnie określić zmiany siły promieniowej, jaka oddziałuje na koło oraz zdiagnozować przyczyny tych zmian. Po uruchomieniu funkcji „Road test” do obracającego się koła samochodu dociśnięta zostaje rolka z siłą 635 kg (6350 N), co jest równoznaczne z siłą nacisku koła na nawierzchnię drogi. Po wykonaniu odpowiedniej liczby obrotów na ekranie urządzenia pojawia się informacja o wartości zmiany siły promieniowej dla koła. Jeśli wartość ta jest zbyt wysoka, konieczne jest określenie, czy źródłem problemu jest opona czy obręcz (felga) koła. Dla prawidłowej diagnozy kluczowe jest przystawienie do krawędzi felgi czujników (od zewnątrz oraz od wewnątrz) mierzących osiowe i promieniowe bicie koła. Dodatkowo tocząca się po oponie rolka mierzy wartość siły bicia promieniowego. W ten sposób możliwa jest precyzyjna diagnoza tego, czy za wibracje i drgania w trakcie jazdy odpowiada krzywa obręcz koła (felga), czy uszkodzona opona.
W trakcie wykonywania testu drogowego, na ekranie wyważarki Hunter ukazuje się szereg przydatnych informacji, takich jak:

zmiana wartości siły promieniowej powodowana przez koło (A),
zmiana wartości siły promieniowej na skutej wadliwej sztywności opony (B),
maksymalne wartości bicia osiowego i promieniowego dla obu stron tarczy koła (C),
proponowany sposób obrotu opony względem felgi w celu minimalizacji zmiany wartości siły promieniowej (D).
Pomiar siły bocznej (LFM)
Nawet pomimo prawidłowo ustawionej geometrii kół, może zdarzyć się, że samochód jadący na wprost jest „ściągany” w bok, czyli nie porusza się po torze prostolinijnym. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest działanie siły bocznej, powstającej na styku działania sił nawierzchni drogi oraz opony. Zazwyczaj powstanie siły bocznej jest konsekwencją stożkowatej opony, a więc jej nieprawidłowego zużycia, wady produkcyjnej lub wewnętrznego uszkodzenia. W takiej sytuacji wyważanie kół z testem drogowym pozwala ocenić wartość siły bocznej dzięki dociśnięciu do opony rolki o odpowiednim promieniu. Pozwala to na znalezienie optymalnego ustawienia kół w samochodzie, dzięki czemu efekt „ściągania” pojazdu na jedną stronę zostanie całkowicie zredukowany.

Regularne wykonywanie diagnostyki zawieszenia oraz kół to jeden z najważniejszych elementów dbałości o sprawność posiadanego pojazdu. Dzięki temu ogranicza się koszty napraw i zwiększa komfort jazdy !

Wielu naszych dostawców opon zleca nam rozpatrywanie reklamacji opon! Firmy oponiarskie rekomendują używanie wyważarek Hunter, podobnie jak wszystkie największe koncerny motoryzacyjne. Zaawansowane możliwości pomiarowe i technologiczne tych urządzeń czynią je najszybszym i najbardziej precyzyjnym urządzeniem do wyważania kół na świecie.